انجمن ضد زنان شلوغ
حکایات و داستانها ی زیبا و پند آموز برای زنان و دختران
درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتان خوش آمدید دوستتان دارم . نظر بدهید و مرا یاری کنید این وبلاگ برای شماست و بدور از ابتذال و تصاویر مستهجن و بد آموزی های رایج است .بخاطر خودتان هم شده مرا راهنما باشید با تشکر
نويسندگان
چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:خرید فرش , :: 10:50 ::  نويسنده : پورباقر مهنه

 

 

شماره خبر:

5437

عنوان:   خریداران قالی بخوانند و بدانند ! متن خبر:  

ستاد برگزاری دومین جشنواره فروش قالی آذربایجانشرقی:
 
موارد متعدی وجود دارد، که به هنگام خرید قالی باید مورد توجه قرار گیرد، در این یادداشت به مهم ترین آنها اشاره می شود.
- هنگام خرید قالی با بازديد از چند قالی فروشی معتبر و ملاحظه امكانات و تسهيلاتي كه براي شما فراهم مي كنند قالی مورد نظر خود را از ميان مجموعه قالیهاي آنان انتخاب كنيد.
- هيچ گاه هنگام خريد اطفال كوچك و يا دوستان و آشناياني كه در صدد تحميل عقايد خود به شما هستند همراه نبريد تا بتوانيد تصميم خود را در محيط آرام و فارغ از نظرات ديگران اتخاذ كنيد.
- نظرات مشورتي فروشندگان خبره قالی را قبول كنيد ولي هيچ گاه به طور مطلق تسليم سليقه ونظر آنان نشويد. قالی را انتخاب كنيد كه مناسب با احتياج شما و مطابق بودجه شما و با ب سليقه شما باشد.
- در موقع خريد بدون روي دربايستي و ملاحظه كاري از فروشنده بخواهيد تا تمام فرش هائي كه در فرم و اندازه دلخواه شما است نشان بدهد و يا به اصطلاح ورق بزند تا از ميان آن ها بتونيد چند تخته قالی را كه بيشتر به سليقه و نظر شما نزديك است انتخاب كرده و سپس از بين اين قالی مطلوب خود را اتخاذ كنيد.
- بسيار منطقي تر و بهتر خواهد بود كه در صورت امكان قالی هاي انتخابي در مرحله اول را در منزل و يا محلي كه براي آن ها در نظر گرفته ايد امتحان كرده و مناسبت ها و هم آهنگي هاي آن ها را به ابعاد و مبلمان آن محل به صورت عيني ملاحظه كنيد بنابراين سعي كنيد از قالی فروشان ابتياع كنيد كه اين آزادي عمل و امكان را براي شما بدون هيچ گونه الزام خريدي فراهم كنند و قالی هاي مطلوب شما را به منزل بياورند تا در فرصت كافي و با بررسي هاي كامل تر بتوانيد، قالی مورد نظر را از ميان آن ها انتخاب كنيد.
- اندازه هاي قالي و قاليچه را به دقت كنترل نمائيد. توجه نمائيد قالی كج و كوله خريداري ننمائيد. از چند سانتي متر اختلاف در ابعاد قالی در قسمت هاي بالا و پائين آن كه اصولاً از مشخصات قالی مي باشد مي توان چشم پوشي كرد ولي بيشتر از اين حدود به ويژه درقاليچه هاي كوچك عيب قالی به شمار مي آيد.
- با تا كردن قالی از قسمت ميان و روي هم قرار دادن اين دو قسمت مي توان تقارن طرح را نسبت به محورهائي كه از مركز قالی مي گذرند تشخيص داد. اين عمل را مي توان به وسيله متر و يا خط كش مدرج نيز انجام داد و فاصله نقطه هاي مختلف قالی را نسبت به يكديگر سنجيد. - تقارن رنگ در شكل هاي بافته شده در قالی را نيز مورد توجه قرار دهيد و هم چنين دقت كنيد كه موتيف ها و اشكال طرح در متن دست بافته ناتمام گذارده نشده باشد و هر خط و شاخه اي شكل و امتداد طبيعي خود را داشته باشد و ناگهان در ميان طرح قطع و ناپديد نشده باشد.
- شايد بدانيد كه رنگ قالی در جهت خواب آن تيره تر به نظر مي رسد و در جهت عكس خواب قالی كم رنگ تر بوده و خطوط طرح به نحو مشخص تري ديده مي شوند، لذا قالي و قاليچه را بايد از زواياي مختلف و در نور طبيعي مورد مطالعه قرار داد.
- دقت كنيد كه رنگ قالی در تمام سطح آن يكنواخت باشد و به خصوص در قالیهاي كف ساده دو رنگي و اختلاف رنگ ديده نشود.
- دقت كنيد كه رنگ قالی به اندازه كافي غني و كامل باشد و قسمت انتهائي پرز (آن جايي كه پرز به شبكه تار وپود متصل است) با رنگ سطح قالی اختلاف نداشته باشد چون اين اختلاف نشان گر آن است كه الياف قالی با رنگ هاي جوهري رنگ شده است.
- دقت كنيد كه رنگ قسمت هاي پررنگ به قسمت هاي كم رنگ سرايت نكرده باشد با ماليدن يك تكه پارچه مرطوب بر روي قسمت هاي رنگ دار مشكوك مي توانيد از ثبوت رنگ هاي قالی اطمينان حاصل كنيد.
 
- قالی را از نظر كيفيت پرزهاي آن نيز مورد بررسي قرار دهيد. پرز قالی بايد بادوام، درخشان وانعطاف پذير باشد. قالی هاي با پرزهاي نرم نسبت به قالی هاي با پرزهاي ضخيم دوام كمتري دارند و هم چنين تمايل بيشتري به جذب گرد و خاك داشته ومانند قالی هاي با پرز خشن نيز تميز نمي شوند.
- براي بررسي چگونگي بافت قالی بهتر است آن را از قسمت پشت مورد مطالعه قرار دهيد چون در پشت قالی كيفيت بافت مشخص تر است با مطالعه پشت قالی به بسياري از نكات آگاهي خواهيد يافت كه با بررسي رويه قالی امكان آن ميسر نيست از قبيل تعداد گره ها، نحوه تراكم و كوبيدگي پودها و هم چنين يك نواختي طرح.
- شمارش دقيق گره ها در واحد سطح را به كمك ذره بيي كه به يك قاب مندرج به واحد هاي اندازه گيري(سانتي متر – اينچ) متصل شده است ميتوان انجام داد. با اين وسيله تعداد گره ها را در عرض وطول يك قاب جداگانه بشماريد و در يكديگر ضرب نمائيد تا تعداد گره هاي موجود در واحد سطح قالی بدست آيد ولي در اين كار نهايت دقت بايد معمول شود. چه اختلاف شمارش يك و يا دو گره نتايج بسيار غلطي را در محاسبة كلي ارائه خواهد داد. براي صحت بيشتر محاسبه بهتر است شمارش گره ها را در چند نقطه مختلف قالی انجام داده و معدل آن ها را ملاك محاسبه قراردهيد(تراكم قسمت هاي پائين قالی معمولاً بيشتر از قسمت هاي بالائي آن است).
- در مورد بافت قالی توجه داشته باشيد كه پود قالی هاي يك پوده هيچ گاه به چشم نمي خورد و تنها در قالیهاي دو پوده و بيشتر است كه گاه در پشت قالی امتداد پودها ديده مي شوند و هرگاه رديف هاي بافته شده بهتر كوبيده شده باشند پودها كمتر ديده مي شوند.
- با ملاحظه پشت قالی قسمت هائي را كه بافت ناجور داشته و يا به احتمال پوسيده و يا رفو شده باشند بهتر مي توان تشخيص داد. قسمت هاي رفو شده به طور معمول زبرتر ومحكم تر از ديگر نقطه هاي قالی است و با كمي دقت علائم سوزن خوردگي را در آن ميتوان مشاهده كرده و به علاوه با تا كردن قالی در قسمت هاي مشكوك به پوسيدگي، صداي خفيف و مخصوص شكستگي احساس خواهد شد.
- در موقع بررسي پرزهاي قالی توجه داشته باشيد ارتفاع پرز معيار ظرافت قالی نيست. براي كنترل كيفيت پرزهاي قالی وچگونگي پرداخت آنها بايد پرزها را با دست مالش داد. در گوشه وكنار و قسمت هاي مختلف قالی ارتفاع پرزها بايد به يك اندازه بوده و اثري از موج زدگی در آنها نبايد ديده شود يكي از دلايل نامظم بودن پرزها علاوه بر پرداخت ناجور و نامنظم، شتشوي خشن الياف قالی است.
- در هنگام خريد دقت كنيد كه قالی تميز بدون بو باشد گو اينكه كيفيت بدبوئي تنها در برخي از بافت هاي كشورهاي اروپاي شرقي ديده ميشود و در قالیهاي ايراني بسيار نادر است.
- هيچ گاه قالی را از افراد نامشخص و مشكوك خريداري ننمائيد. براي از دست ندادن نقدينه خود و جلوگيري از گرفتاري هاي بعدي منطقي تر است حتي با قيمت هاي بالاتر قالی را از فروشگاههای معتبر و با سابقه و شهرت خوب و يا از فروشندگان مجاز اين مؤسسات خريداري كنيد. به هنگام ابتياع بطور حتم ورقه فاکتوركه حاوي تمام مشخصات قالی است از فروشنده درخواست كنيد. اين مدرك در موقع خريد و فروش بعدي، سرقت، بيمه وحمل و نقل قالی بسيار مفيد واقع خواهد شد. در ضمانت نامه قالیهاي قديمي و عتيقه علاوه بر مشخصات معمولي بايد سال بافت و تا حد ممكن در شجرنامه قالی مندرج باشد.

منبع:   روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران زمان:   ‫۱۶‏/۱۲‏/۱۳۹۰

 


پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 400
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 400
بازدید ماه : 1332
بازدید کل : 56567
تعداد مطالب : 492
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



----------------------------------------------------------------

----------------------------------------------- <-Text1->
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت